Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen – hanke 1.1.2024-31.7.2025 OKM

Hankkeen tarve

Uudistetun oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukainen koulutuksen järjestäjän yhteinen opiskeluhuoltosuunnitelma velvoittaa yhdenmukaistamaan eri kouluasteiden toimintatapoja opiskeluhuollon piirissä. Kajaanin kaupungin opiskeluhuollon ohjausryhmässä on linjattu, että rakennamme opiskeluhuoltoon jatkumon esiopetuksesta toiselle asteelle huomioiden vielä siirtymän korkea-asteen koulutukseen. Tähän tavoitteeseen vastataksemme on tarpeen järjestää yhteistä koulutusta eri kouluasteiden opiskeluhuoltoryhmille sekä henkilöstölle.

Viime vuosina lasten ja nuorten tuen tarve on lisääntynyt voimakkaasti, mikä näkyy myös syyskuussa 2023 julkaistun uusimman kouluterveyskyselyn tuloksissa sekä tilastoiduissa tuen tarpeen määrissä. Kaikilla kouluasteilla on selkeä tarve lisäresurssille ennalta ehkäisevään yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön.

Hankkeen tavoitteet

• Kehittää Kajaanin kaupungin eri kouluasteiden yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintamalleja ja menetelmiä niin, että ne muodostavat selkeän jatkumon kouluasteelta toiselle vahvistaen oppilaiden ja opiskelijoiden osallisuutta.
  • Kiinnittää huomiota lasten ja nuorten sujuviin siirtymiin kouluasteelta toiselle ja varmistaa opiskeluhuollon ennaltaehkäisevän ja varhaisen tuen jatkumo.
  • Vahvistaa matalan kynnyksen palveluja eri kouluasteilla palkkaamalla yhteisöohjaajia toimimaan yhteistyössä koulujen yhteisöllisten opiskeluhuoltoryhmien ja henkilöstön kanssa.
  • Yhteisöohjaajat kehittävät ja aktivoivat yhteisöllisen opiskeluhuollon jatkuvia toimintatapoja koulun muiden toimijoiden (oppilas- ja opiskelijakunnat, tukioppilas- ja tuutoritoiminta) kanssa.
  • Yhteisöohjaajat kohtaavat lapsia ja nuoria koulun arjessa ohjaten heitä tarvittaessa yksilöllisen opiskeluhuollon palveluihin.

Hankkeessa kehitetyt toimintatavat jäävät osaksi esi- ja perusopetuksen sekä toisen asteen arkea.

Yhteistyökumppanit

Hankkeessa keskitytään eri kouluasteiden väliseen yhteistyöhön. Keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat Kajaanin kaupungin toimialat, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueet, alueen kolmannen sektorin toimijat.

Hankkeen toiminta yhteen sovitetaan yhteistyökumppaneiden toimintojen ja muiden hankkeiden kanssa ja vältetään päällekkäisyyttä toimintojen toteutuksessa.

Kouluasteiden opiskeluhuoltoryhmille järjestetään yhteisiä koulutus- ja teematilaisuuksia. Aiheina ovat mm. yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteet ja vastuut, opiskeluhuollon lainsäädäntö ja siinä tapahtuneet muutokset sekä toimintamallien jakaminen vertaismentoroiden. Koulutuksia toteutetaan lisäksi koko henkilöstölle avoimina verkkokoulutuksina.

Hankkeeseen on rekrytoitu lukuvuodeksi viisi yhteisöohjaajaa, joista kaksi toimii esi- ja perusopetuksessa ja kolme toisella asteella.

Yhteisöohjaajat kehittävät oppilaitosten kanssa yhteistyössä toimintatapoja, jotka jalkautetaan pysyviksi käytänteiksi.

Yhteisöohjaajan tehtävänkuva

Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittäminen yhdessä henkilöstön kanssa. Tavoitteena pysyvien toimintamallien kehittäminen, jotka jäävät elämään koulujen ja oppilaitosten arkeen.

• Suunnittelee ja toteuttaa toimenpiteitä hyvinvoivan ja yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamiseksi oppilaitosyhteisössä.
  • Lasten ja nuorten aktivoiminen, tukeminen ja kohtaaminen arjessa, huomioiden erityisesti haastavassa elämäntilanteessa olevat ohjaten heitä yksilöllisen opiskeluhuollon palveluihin.
  • Osallistuu yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevien tapahtumien to-teuttamiseen toimipaikoissaan esim. ryhmäytymiset.
  • Yhteistyö yksilökohtaisen opiskeluhuollon toimijoiden, opetushenki-löstön, eri kouluasteiden yhteisöohjaajien ja nuorisotyöntekijöiden sekä tutoreiden, oppilas- tai opiskelijakunnan ja muiden yhteistyö-kumppaneiden kanssa.

Mervi Kärki
projektipäällikkö, koordinoiva yhteisöohjaaja